Każda osoba zatrudniona w dziale obsługi klienta, pracownik działu obsługi klienta Opole, musi się liczyć z faktem, że wykonywane przez nią obowiązki związane są z pewnymi czynnikami, mogącymi wywołać negatywne skutki dla życia i zdrowia. Poniżej przedstawiono spis poszczególnych czynników oraz warunki pracy je wywołujące.
PRZECIĄŻENIE JAKOŚCIOWE PRACĄ
- przerzucanie się z jednej czynności na drugą,
- stała dyspozycyjność,
- stały kontakt z ludźmi,
- złożone zadania umysłowe,
- konieczność ciągłego uczenia się,
- konieczność współpracy z innymi ludźmi,
- udzielanie pomocy innym,
- nieobecność powoduje zakłócenia w pracy,
- odpowiedzialność za podejmowane decyzje,
- odpowiedzialność materialna,
PRZECIĄŻENIE ILOŚCIOWE PRACĄ
- praca wykonywana zrywami,
- presja czasu,
- wysiłek fizyczny.
FIZYCZNE WARUNKI PRACY
- ekspozycja na promieniowanie monitorów,
- praca przy sztucznym oświetleniu,
- niewłaściwa temperatura pomieszczenia (ponad 4 st. C różnicy temperatur podczas zmiany roboczej).
PRZECIĄŻENIE ROLI
- konieczność współpracy z wieloma osobami,
- ciągłe myślenie o pracy w domu.
OGRANICZONY ZAKRES KONTROLI NAD PRACĄ
- sztywne godziny pracy,
- niewielki wpływ na fizyczne warunki pracy,
- brak możliwości decydowania o doborze współpracowników,
- praktycznie niewielki, choć pozornie znaczny, wpływ na decyzje dotyczące organizacji pracy (zależność od dyspozycyjności klienta i ilości pracy do wykonania w biurze).
Duża stresogenność stanowiska pracy.
To prawda, presja i przeciążenia powodują duży stres u pracowników.
Pracuję na BOK około 2 lat. Wiele czynników można by było uniknąć – szczególnie stres w pracy, gdyby nie podejście liderów-menagerów z różnych oddziałów. Częstokroć brak szybkiej reakcji i przesyłania informacji pomiędzy sobą (tam gdzie jakiś dział nie pomoże/ktoś zawinił – zrzucają na BOK i to BOK dostaje za innych). Masakra. Czy jest to praca dla każdego? Tak. Czy każdy może kierować BOK-iem lub innym działem (np. handlowym, sprzedażowym, gwarancyjnym itp.)? Nie.