Obowiązki pracownika obsługi klienta bardzo często związane są ze sprzedażą określonych produktów oraz usług. Proces rekrutacyjny kandydatów na to stanowisko, bardzo często przebiega wieloetapowo, aby pracodawca mógł finalnie wybrać osobę, która idealnie odnajdzie się w roli handlowca. Choć sprzedaż telefoniczna należy do jednej z najtrudniejszych, to istnieją pewne wskazówki, zdecydowanie ułatwiające tę czynność.
Po pierwsze: Uprzejmość i kultura osobista. W przypadku bezpośredniego spotkania zdecydowanie łatwiej wywrzeć na kliencie dobre wrażenie. Wystarczy tylko wybrać odpowiedni strój i nie zapominać o szczerym uśmiechu. W przypadku rozmowy telefonicznej pracownik obsługi klienta musi pamiętać o ważnych zwrotach grzecznościowych, które sprawią, że klient od razu ich polubi. Pracownicy obsługi muszą zatem pamiętać o konkretnym przedstawieniu informacji, którą chcą przekazać, o pytaniu klientów, czy poświęcą im trochę wolnego czasu, a na sam koniec o podziękowaniu za odbytą rozmowę. Uprzejmość i kulturalne zachowanie pozytywnie wpływają na postrzeganie danego pracownika oraz całej firmy.
Po drugie: Badaj potrzeby klienta. Pracownicy działów obsługujących klientów, chcąc zyskać zaufanie i sympatię rozmówców, muszą pytać o potrzeby. Zadawanie drobiazgowych, otwartych pytań sprawi, że klienci poczują się rozumiani i będą chcieli dłużej rozmawiać.
Po trzecie: Rozwiązuj problemy klientów. Pracownik obsługi klienta jest nie tylko sprzedawcą, ale przede wszystkim doradcą. Osoby zatrudnione na tym stanowisku muszą zatem pamiętać, że proponowanie efektywnych rozwiązań ściśle związanych z problemami i obawami klientów jest celem nadrzędnym.
Sprzedaż przez telefon jest trudnym zadaniem, ale sprawia dużą satysfakcję.
To bardzo ważne, żeby praca sprawiała satysfakcję 🙂